Website voor coördinatoren
Onderzoek
Om het belang van taalcoaching aan te tonen, kun je gebruikmaken van onderzoeksresultaten. Wij hebben verschillende onderzoeken verzameld waaruit de impact van taalcoaching blijkt:
Anderstaligen en basisvaardigheden
Het ITTA deed in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek en Het Begint met Taal onderzoek naar het brede aanbod basisvaardigheden voor anderstaligen bij bibliotheken en taalcoachorganisaties. Doel van het onderzoek: inzicht krijgen op het huidige aanbod en de doelgroepen die bereikt worden en beter in te spelen op kansen, zoals de nieuwe wet inburgering. Vind hieronder het onderzoek en de bijbehorende instrumenten die je helpen om beter zicht te krijgen op de doelgroep en je aanbod rondom basisvaardigheden (nog) beter te maken.
Samenwerking
- Onderzoek bij taalscholen: Welke behoefte heeft de taalaanbieder rondom taalcoaching? – Joram Spijker (2020)
Taalcoaching
- Opbrengsten van taalcafés en cursussen digitale vaardigheden– KB en Probiblio (2018)
- Verduurzamen van informele taalondersteuning – Verwey-Jonker Instituut (2013)
- Meer dan taal alleen – Regioplan (2011)
- Inventarisatie nonformeel taalonderwijs gemeenten – Kennisplatform Integratie&Samenleving (2016)
- Aantal nieuwkomers met een taalbehoefte in Nederland CINOP (2020)
Overige handige documenten
Neem voor advies contact op met Sylvia de Groot Heupner